Det er ikke enkelt å ha tro på at reisebransjen skal komme tilbake til der de var før pandemien. Flyene står og folk må holde seg hjemme. Feriene går bort til å holde avstand, bruke Antibac og se serier på Netflix. Mange drømmer seg bort til hvite strender eller puddersnø i fjellet.
Mange unge har også satt i gang en utdanning som skal gjøre dem til turledere, guider og reise-koordinatorer. Et studie som plutselig må avbrytes på grunn av at et virus gjør det vanskelig for oss å reise, det er ikke lett å svelge.
Andre har allerede betalt feriene sine og venter bare på å få lov til å dra på den turen de hadde spart opp til gjennom flere år. Nei, denne krisen kom både ubeleilig og uventet på oss alle. Men er alt håp ute for nye opplevelsesreiser og storbyferier? Eller kan vi om noen år igjen glede oss over en fransk baguett med skinke og ost på en fortauskafe i Paris? Her er hva vi tror.
Flyindustrien må endre seg
Det har i mange år vært billig å reise utenlands for nordmenn. Feriesteder i Spania, Italia og Kroatia har vært selvsagte valg når folk har bestilt turene sine på nett. Det har blitt satt opp flere og flere direkteruter ned til kontinentet.
Men myndigheter og media har lenge fokusert på utslippene fra fly. Dersom vi skal tilbake til den samme aktiviteten som før, må kanskje flyindustrien tenke nytt. Det er kanskje ikke så sannsynlig at vi får elektrifiserte fly i framtiden, men kanskje fly kan bruke annen teknologi for å flytte mennesker over store distanser.
Nye produkter og transportmiddel
Vi må bli enda smartere enn vi har vært før. Et produkt som reduserer utslipp er termostaten Sensibo sky. Selv om disse brukes i hjem, kan man også se en effekt på transport med denne. For når man skal snakke om virkelige tiltak som hjelper, må også husholdningene bli mer miljøvennlige.
Vi må ikke gi opp selv om drivhusgasser i atmosfæren truer med å utrydde oss. Det må jo finnes andre måter å komme seg rundt på enn å bruke olje og gass. Kanskje vi vil se droner som frakter oss trygt over dammen til Statene, eller et hurtiggående lokomotiv som suser gjennom kanaler langt under overflaten.
Man kan være trygge på at det arbeides med å utvikle nye kjøretøy for reisebransjen. Og vi har jo sett at med nok penger så kan man bytte ut en hel bilpark fra fossile til elektrifiserte biler på noen år. Men hvor lang tid vil det ta å gå fra elektrisitet til nullutslippsbiler? Når bilene begynner å gå på hydrogen eller andre stoff som kun slipper ut rent vann, da har vi kommet langt.